Het doel van het verdiepingstraject of compassietraining

Compassie (of: mededogen) is het vermogen om ons betrokken te voelen bij pijn en lijden, zowel van onszelf als van anderen. Het gaat samen met de wens deze pijn en dit lijden te verlichten en de bereidheid om daarin verantwoordelijkheid te nemen. Het is een algemeen menselijke eigenschap, die bij ieder in aanleg aanwezig is, maar die vaak om allerlei redenen niet tot bloei gekomen is. Gelukkig kan compassie door beoefening ontwikkeld en verdiept worden. Net zoals vriendelijkheid is compassie hartverwarmend. Ze worden tegenwoordig samen wel eens benoemd als heartfulness.

Hoe gaan we te werk?

De compassietraining is een ervaringsgerichte training. Er worden maximum 12 deelnemers per training toegelaten. Er worden oefeningen aangeboden die gericht zijn op het laten groeien van acceptatie, compassie en verbondenheid met onszelf en anderen. Aan de hand van zelfonderzoek wordt aan de eigen ervaring getoetst wat helpend is en wat niet.
In het verdiepingstraject komt onder andere het volgende aan bod: het weer oppikken van je mindfulnesspraktijk. Inzicht in de drie centrale emotieregulatiesystemen en hoe deze uit balans kunnen raken door invloeden van buitenaf en van binnenuit. Training in compassie kan de balans helpen herstellen. De evolutie van het brein, het organisme en hoe compassie wortelt in ons overlevingssysteem. Het intensiever ontwikkelen van vriendelijkheid naar jezelf en anderen. Omgaan met verlangen. Het trainen van dankbaarbheid, vreugde, vergevingsgezindheid en gelijkmoedigheid.
Het ontdekken van jouw (kern)waarden en het leven ernaar. Hoe deze praktijk gebruiken in het leven van alledag.

Voor wie is deze training bedoeld?

Je hebt interesse om je mindfulnessskills uit te breiden met de beoefening van compassie als een van de kwaliteiten van het hart? Voor het ontwikkelen van zelfcompassie heb je een fundament van mindfulness nodig. Daarom volg je best eerst een mindfulnesstraining. Het verdiepingstraject is er daarna voor iedereen, met name als je ondervonden hebt dat de mindfulnessbeoefening je goed doet en je de vriendelijkheid ziet als de helende factor, dan weten we of je je verder wil ontwikkelen. 

Het effect

Een boost voor je mindfulnesspraktijk. Een mildere en vriendelijker houding naar jezelf, ondersteunend op momenten dat je dreigt uit balans te geraken. Inzicht in elementen uit de westerse en boeddhistische psychologie die betrekking hebben op de beoefening van compassie. Uitbreiding oefenvaardigheden in contact met ongemak, pijn of stress. De kans om te leven naar jouw waarden, naar wat voor jou van belang is.

Duurtijd

De training is gespreid over zes sessies van elk 2,5 uur. Net als bij de mindfulnesstraining wordt regelmaat in de beoefening aangeraden. Je haalt het maximale uit de training bij dagelijkse beoefening.

Programma met een wetenschappelijke basis

Net als mindfulness is compassietraining hard op weg een evidence-based benadering te worden. Wetenschapper Kristin Neff heeft een uitgebreide bibliografie gepubliceerd over werkzaamheid en effectiviteit van zelfcompassietraining. Zo ook medeontwikkelaars Christopher Germer en Paul Gilbert. In Nederland ontwikkelden Frits Koster en Erik van den Brink een compassietraining en trainersopleiding.

Graag meer info?

Check de trainingen in onze activiteitenkalender. Je vindt er alle praktische informatie en kostprijs terug.