Staat de mens echt centraal in uw organisatie?

Hoe bouwt u aan een levende en lerende organisatie?

Staat de mens echt centraal in uw organisatie? Samen met u bouwen we aan een levende en lerende organisatie


Zelfs de G7 -de organisatie van de zeven grootste economieën in de wereld- is het erover eens dat, naast de traditionele paramaters zoals Bruto Nationaal Product of Return on Investment ook het menselijk welzijn een belangrijke maatstaf is om het economisch succes te bepalen van een land of een bedrijf.

Maar hoe is dit in de realiteit? We helpen u even verder op weg.

Zeven toetsstenen: staat uw medewerker centraal?

Om te bepalen in welke mate de mens (als medewerker, klant, leverancier) echt centraal staat in uw organisatie, kunnen deze zeven toetsstenen u alvast op weg zetten:

  • Beschouwen we individuele verschillen en diversiteit als kenmerken van een sterke organisatie?
  • Zijn gebruiksgemak en vlotte toegankelijkheid voor ons strategische doelstellingen?
  • Benaderen we de organisatie als een levend en lerend systeem?
  • Zorgen we ervoor dat gezondheid, veiligheid en welbevinden zakelijke prioriteiten zijn?
  • Worden medewerkers gewaardeerd en zorgen we voor zinvol werk?
  • Zijn wij open en betrouwbaar?
  • Zijn we ons bewust van de sociale verantwoordelijkheid van onze organisatie?

Maar hoe gaat u hiermee verder aan de slag op weg naar een mensgerichte organisatie?

De kern van een human centered organisation

Een “human centered organisation” lost uitdagingen op door, bij het zoeken naar oplossingen, de zaken te bekijken vanuit het perspectief van alle betrokken mensen.

Om dit te bereiken is het belangrijk dat u methodieken gebruikt die toelaten om op een empathische manier te peilen naar en te communiceren over de verwachtingen, bekommernissen en ambities die bepalend zijn voor het welzijn van alle betrokkenen.

Dat betekent dat u moet werken op twee niveaus: van het individu én van de organisatie als geheel.

Op het niveau van het individu is het uw betrachting om:

  • burn-out te voorkomen,
  • het engagement,
  • de wendbaarheid en
  • de duurzame inzetbaarheid te verhogen.

Op het niveau van de organisatie is het transformeren van de context en de cultuur belangrijk, zodat medewerkers zich volledig kunnen ontplooien.

Samen met u bouwen we aan een levende en lerende organisatie

Zet vandaag nog de eerste stap richting meer veerkracht en motivatie bij uw medewerkers.
Sinds 2004 ondersteunt Itam uw medewerkers en management via wetenschappelijk onderbouwde trainingen.

Bedrijven zoals Microsoft, ING, Durabrik en Colruyt... om maar enkele te noemen, hebben de stap al gezet. Neem vrijblijvend contact met Björn Prins via bjorn.prins@itam.be om uit te zoeken hoe wij u kunnen helpen om het welbevinden van uw collega’s of medewerkers te bevorderen en te werken aan een organisatie waar de mens centraal staat.

Ga terug