Hoe gaan we te werk?

Door z’n unieke integratie van Westerse psychologie en Oosterse technieken heeft deze aandachtstraining een immense invloed op de manier waarop je in het leven staat: hoe je denkt, hoe je in relatie staat tot anderen, hoe je omgaat met je emoties, werk, gezag, en niet in het minst met stress.
Deze training is gebaseerd op twee pijlers: de cognitieve therapie en Mindfulness.
Cognitieve therapie gaat uit van de interactie tussen gevoelens, gedachten en gedrag en is gebaseerd op de vaststelling dat negatieve gedachten kunnen bijdragen tot psychische klachten. Stresserende gebeurtenissen kunnen leiden tot dergelijke negatieve gedachten en onderhouden zo negatieve gevoelens en lichamelijke spanningen.
De tweede pijler is Mindfulness, ook wel aandachtstraining genoemd. Het is een meditatietechniek die reeds meer dan 2500 jaar oud is en die je moment na moment opnieuw laat contact maken met het nu.
Via de training leert men rechtstreeks met negatieve gedachten, emoties en spanningen omgaan. Zo krijgt men de mogelijkheid bewust aandacht te geven aan stresserende gebeurtenissen. Daardoor ontstaat uiteindelijk een innerlijke vrijheid.

Voor wie is deze training bedoeld?

Deze training is voor iedereen die wil leren hoe je objectief, onbevooroordeeld, open en mild aandacht kan schenken en bewust kan leven en werken vanuit het moment.

Het effect

We leren je hoe je:
• anders kan omgaan met ‘de dingen des levens’, ook de minder aangename
• een gezond evenwicht kan vinden tussen werk en ontspanning
• volledig aanwezig kan zijn bij wat je doet, of het nu thuis is of op het werk
• je beter kan concentreren
• stabiel kan blijven in tijden van stress
• inzicht kan verwerven in het eigen functioneren?

Internationaal wetenschappelijk onderzoek toonde inmiddels aan dat deze training:
• herval van depressie kan voorkomen
• doeltreffend is voor mensen met allerlei klachten ten gevolge van stress
• de stressbestendigheid verhoogt
• het psychisch welzijn verbetert.

Duurtijd

De sessies vinden meestal 's avonds plaats gedurende 8 (al dan niet opeenvolgende) weken. Een sessie duurt 2,5 uur.

Graag meer info?

Check de trainingen in onze activiteitenkalender. Je vindt er alle praktische informatie en kostprijs terug.